Case Puhdistamo
Kauppojen hyllyillä kulttuuria ravistelemassa
Sytytä Oy:n virallinen kanta on, että itsestään ja toisista huolta pitävät yritykset pärjäävät nyt ja tulevaisuudessa parhaiten. Puhdistamon tavoitteena on saada ihmiset valitsemaan kaupoissa parhain, laadukkain ja luonnollisin vaihtoehto, joka ei sisällä mitään ylimääräistä.
Tie on ollut hyvin pitkä: aluksi oli vain muutama kaverus ja verkkokauppa. Sitten Puhdistamo lähti laajentumaan, ensiksi päivittäistavarakauppoihin ja sittemmin käytännössä kaikkialle, jossa heidän kategoriansa tuotteita on saatavilla. Uusimpana aluevaltauksena on apteekit.
Otetaan lyhyt esimerkki Puhdistamon ideologiasta: suomalaiset mopojonneista aikuisiin kuluttavat aivan huimia määriä energiajuomaa päivätasolla. Energiajuomien tarpeellisuudesta on käyty paljon keskustelua, sillä useimmat niistä sisältävät merkittävän määrän sokeria ja erilaisia lisäaineita. Puhdistamo tarjoaa tilalle oman, ylimääräisestä riisutun vaihtoehdon. Sama pätee ravintolisiin, välipalapatukoihin ynnä muuhun. Nykyiseen asemaan pääseminen on edellyttänyt tinkimättömyyttä ja jopa tietynlaista jääräpäisyyttä omien tavoitteiden saavuttamiseksi.
Viivi Kangas Puhdistamon HR:stä, miten teidän identiteetti näkyy arjessa?
”Meille ominaista on jatkuva kasvu ja kehittyminen. Puhdistamolla arjessa tottuu jatkuvaan muutokseen, ja parasta on, jos siitä jopa oppii nauttimaan. Onneksi olemme löytäneet porukkaamme aivan mahtavia kehitysorientoituneita tyyppejä!”
Miten Sytytä on auttanut teitä rekrytoinneissa?
”Olemme tehneet todella paljon töitä vuosien varrella Kristianin kanssa, ja avainasemassa on ollut se, että rekrytointikumppani tuntee meidän kulttuurimme ja toimialamme. Lisäksi meillä on auennut todella iso määrä kokonaan uusia rooleja, jotka on täytynyt määritellä alusta alkaen ja vielä löytää niihin sopivat tekijät. Meillä on vaihtuvuus pysynyt todella pienenä, ja onneksi ollaan saatu keskittyä pääasiassa uusiin rooleihin!”
Mihin tähtäätte?
”Meidän pitkän aikavälin tavoitteemme on olla kansainvälinen yritys, josta suomalaiset voivat olla ylpeitä. Haluamme jatkaa terveellisempien vaihtoehtojen innovatiivista luomista ja tehdä sen hyvien tyyppien kanssa tinkimättä siitä, että arjessa on kivaa.”